Edustamani psykoterapeuttikoulutus kuuluu psykoanalyyttisen – psykodynaamisen sateenvarjon alle. Psykodynaaminen psykoterapia on vanhimpia terapiasuuntauksia. Sen perusajatuksia on, että menneisyys vaikuttaa ihmisen nykyiseen kokemusmaailmaan ja että terapiassa toivottuja muutoksia tapahtuu tiiviissä ja riittävän turvallisessa hoitosuhteessa. Psykoterapiasuuntauksia.
Psykodynaamisen psykoterapian pohjalta kehittyi jo varhain koulukuntia, missä ihmiskäsityksessä ja hoidossa painotettiin kehon ja mielen keskinäistä toimintaa (mm. autonominen hermosto) voimakkaammin kuin esimerkiksi varhaisessa psykoanalyysissa. Eurooppalaisista ja amerikkalaisisista kehopsykoterapeuttisista (bodypsychotherapy) koulukunnista löytyy tietoja esimerkiksi kattojärjestö EABP:sta.
Yksi kehopsykoterapeuttinen koulukunta on luonneanalyyttinen kehopsykoterapia, mistä itse olen valmistunut. Sen historia alkaa 1900-luvun alkupuolelta. Luonneanalyysissa ajatellaan, että luonne ilmenee meissä muun muassa asenteina, asentoina, toimintatapoina, stressi- ja jännitystiloina. Luonnetta on mahdollista analysoida ja muokata. Suomessa luonneanalyyttisen koulutuksen saaneita psykoterapeutteja on valmistunut lähes vuoteen 2010 saakka, jolloin koulutus siirtyi yliopistojen alaisuuteen.
Lisäkoulutuksia minulla on uudemmista kehopsykoterapeuttisista menetelmistä kuten psykofyysisestä psykoterapiasta, joka on viimeisten vuosikymmenten aikana voimakkaasti kehittynyt suuntaus. Se on hyödyntänyt neurotieteiden tuloksia. Psykofyysisessa menetelmässä keho-mieliyhteyden huomiointi on keskeistä ja puhumisen lisäksi työskennellään paljon kehollisesti, myös sanattomassa vuorovaikutuksessa. Lisätietoja.
Olen kouluttautunut EMDR-terapeutiksi ja käytän silmänliiketerapiaa työvälineenä vaikeiden kokemusten työstämisessä. EMDR:n avullla voi käsitellä muistoja, jotka häiritsevät nykyhetkessä ja menetelmä voi nopeuttaa traumasta toipumista ja vähentää koettua stressiä menneisyyden tapahtumista. Tietoa emdr:sta.
Koska terapian vaikutus syntyy asiakkaan ja terapeutin välisessä vuorovaikutuksessa, käytän työvälineitä, jotka parhaiten soveltuvat kulloiseenkin terapiasuhteeseen. Käytän sen vuoksi muitakin kuin yllä mainittuja menetelmiä, esimerkkinä kognitiivisen käyttäytymisterapian ja kognitiivis-analyyttisen terapian työtavat.
